NLDoet zaterdag 22 maart 2014

De Bergen NLDoet het Buurtcentrum

Buurtbewoners hebben tijdens NLDoet op zaterdag 22 maart de handen flink uit de mouwen gestoken in en rond het Buurtcentrum aan de Oranjestraat. Acht ‘NLdoeners’ gingen rond 10.00 uur aan de slag met schilderwerk in de hal en het verbeteren van de bestrating op de binnenplaats. Deuren werden geschuurd en gelakt, muren en plafonds geschilderd, tegels opnieuw gelegd en onkruid verwijderd. In de hal maakte het oude ‘zeventiger jaren’ oranje plaats voor modern grijs. Een tint die beter past bij de nieuwe kleurstelling van het interieur. Tijdens de goed verzorgde lunch waren de vrijwilligers getuige van de opbouw van de expositie van prachtige beelden die van 23 tot en met 30 maart in het Buurtcentrum is gehouden.

“Je één dag per jaar inzetten om je eigen woonomgeving te verbeteren is een kleine moeite, vandaar ook mijn keuze om vandaag hier iets te doen”, vertelt Karin Verhagen. “Ik kende het buurthuis nog niet echt maar ik ben positief verrast. Een ideale ontmoetingsplek voor de wijk waar veel activiteiten plaatsvinden. Eén van de pareltjes van De Bergen.”
Martijn Claessen doet mee aan NLdoet omdat hij zich wilde inzetten voor een goed doel. “Geen normale bezigheid maar wel iets wat ik meer zou kunnen doen.” Hij heeft voor het klussen in het Buurtcentrum gekozen om buurtgenoten te ontmoeten en zinvol bezig te zijn. “En dan is zo’n schildersklus een prima en zinvolle gelegenheid. Vooral ook omdat je na afloop het resultaat van je inzet ziet.” Specifieke verwachtingen of wensen wat betreft het Buurtcentrum heeft hij niet echt. “Maar nu ik het ken, zal ik beter opletten wat er zoal te doen is.” Het moet zeker behouden blijven voor De Bergen. “Het verleent kleur aan de buurt door de activiteiten en bedrijvigheid. Zonder dergelijke plekken gaan we al snel langs elkaar leven.”

Tegen half zes zijn de gestelde doelen gehaald en keren de vrijwilligers moe en voldaan met een certificaat van NLdoet en kortingsbonnen voor de Gamma huiswaarts. Dankzij de vele handen heeft het Buurtcentrum extra kleur gekregen en ziet de binnenplaats er beter uit.