Expositie Toon Vieijra

Foto’s: Ignace Op de Macks

Expositie ‘Verlaten Huizen’

Het onlangs verschenen boek ‘Verlaten huizen’ van fotograaf Toon Vieijra en schrijfster Paulien Bom laat de eenvoud en schoonheid zien van het Noord-Hollandse plaatsje Zuiderwoude zien. In Cultureel Buurtcentrum De Bergen aan de Oranjestraat 1 is op zaterdag 18 en zondag 19 juni  van 11.00 – 17.00 uur, een expositie te zien met de mooiste foto’s uit ‘Verlaten Huizen’.
De expositie, op uitnodiging van Stichting De Bergen, toont een dorp waar op veel plaatsen de tijd stil lijkt te hebben gestaan. Met foto’s van oude huisjes en winkeltjes rondom het duizend jaar oude kerkje. Veel ervan staan leeg na het vertrek of overlijden van de bejaarde bewoners. In afwachting van een nieuwe bewoner en nieuw leven, een verbouwing, verpaupering of sloop. Maar voordat ze hoe dan ook verdwijnen in de nevels der vooruitgang heeft fotograaf Toon Vieijra ze op de gevoelige plaat vastgelegd. De ene keer haarscherp zonder iets te verhullen, de andere keer met een sluier van schroom en terughoudendheid: soms leek het of de bewoners elk moment thuis konden komen.
De foto’s vormen een tijdsbeeld van weleer. Van een ‘vroeger’ leven. In enkele gevallen pas enkele maanden voorbij, soms al jaren. Verstilde documenten van lange, harde en werkzame levens. Met intieme details zoals een versleten paar schoenen, een ouderwetse telefoon, een stoffige bakfiets of een lege toonbank.
Door zonder opsmuk vast te leggen wat hij zag, heeft Toon Vieijra met bijna griezelige perfectie de eenvoud maar vooral de schoonheid van Zuiderwoude vastgelegd.